کد مطلب:3187 چهارشنبه 13 مهر 1390 آمار بازدید:771

آئين سلامتي 2
شبكه ولايت - طب اسلامي

53:57

دانلود   9.26 مگابایت
بسم الله الرحمن الرحيم

مجري
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت شما بينندگان گرامي همانطور كه قول داده بوديم با دومين قسمت از برنامه آئين سلامت در خدمت شما بوديم و در جلسه قبل با برنامه قلب و عروق در خدمت شما بوديم و از محضر آيت الله ضيائي استفاده ميكرديم .
چه اعمالي باعث ميشود كه قلب تقويت پيدا كند ؟
آقاي ضيائي
چيزهايي كه براي قلب مفيد است در روايت شيعه بيان شده است كه مثلاً يكي از آنها تغذيه مفيد و مقوي است و دوم تازه بودن غذاست كه مانده نباشد و سوم مصرف ميوه به است كه رسيده و بهداشتي هم باشد كه ميتواند خودش را بخورد و ميتواند مربا درست كند و اگر كسي يبوست و نفخ شكم داشت ميتواند با آبميوه گيري آبش را بگيرد و اين براي تقويت قلب ضعيف مفيد است .
كسانيكه تپش قلب دارند و دلشان هرهر ميريزد عسل رقيق شده بنام عسلهاي گرم و عسل آويشن و يا عسل نعنا مصرف كنند ، مخصوصاً اگر صبح ناشتا باشد با شير گاو كم چرب و تازه مخلوط شود بهتر است ، يك ليوان شير گرم با يك قاشق غذا خوري عسل خيلي مفيد است و اين تپش قلب را كاهش ميدهد چون تپش قلب گاهي از بدخوري است مثل خوردن آب ليمو ترش مانده و يا مصرف ليمو اماني زياد و گاهي هم تپش قلب بخاطر اينكه شخص دلشوره و دل نگراني و اضطراب و استرس يعني نگراني مستمر و گاهي پانيك يعني اختلال حواسي دائم دارد و اينها عواملي هستند كه از حيث اختلالات رواني ايجاد تپش قلب ميكنند كه تپش قلب شخص از 70 به سمت 90 ميرود كه اگر به 140 برسد فرد اورژانسي ميشود .
از ديگر ميوه هايي كه مفرح قلب است سيب رسيده است كه در سيبها سيب قرمز معطر لبناني است و سپس گلاب خراسان رضوني و بعد سيب زرد است و اينها بهترين سيبها است و فوائد يازده گانه از روايات شيعه استفاده ميشود از جمله اينكه مفرح قلب است و لذا در روايات شيعه فرمودند اول سيب رسيده معطر را كه بوي خوش طبيعي را اول استشمام كن و بو كن و بعد بخور .
لذا علامه مجلسي اين روايات را در بحار الانوار جلد 66 چاپ اسلامي تهران و جلد 63 چاپ بيروت جديد آورده است .
يكي ديگر از چيزهايي كه مفرح قلب و مليّن مجاز و حركات روده بزرگ را تقويت ميكند گلابي رسيده است ، اگر كسي معده اش ضعيف است ميتواند سيب و گلابي را كمپوت درست كند ولي اگر معده اش ضعيف نيست و عادي است و يا جراحي داخلي نكرده است و يا در زنان سزارين نشده باشند كه بگويند دو هفته اول بعد از زايمان ميوه پخته بخورد و اگر اين شرائط نبود ميتوان گلابي رسيده بخورد .
در كتب مختلف از جمله طب المعصومين و الرسول و اهلبيته دكتر ربيب صفحه 317 آمده است كه « قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام أَكْلُ السَّفَرْجَلِ قُوَّةٌ لِلْقَلْبِ الضَّعِيفِ وَ يُطَيِّبُ الْمَعِدَةَ وَ يُذَكِّي الْفُؤَادَ وَ يُشَجِّعُ الْجَبَان وَ يُحَسِّنُ الْوَلَدَ » خوردن به قلبي را كه توان ضعيف دارد تقويت ميكند و معده آلوده را پاكيزه ميكند و تزكيه و پاكسازي ميكند دهان و حلق انسان را و كسانيكه ترسو هستند ( چون ترسو بودن صفت بدي است ) شجاعت را به آنها برميگرداند ( و كسانيكه ميخواهد فرزند خوب با استعداد بالا داشته باشند ) فرزند آدمي را زيبا رو ميكند .
پس زن و مهردهايي كه عقد دائم كردند و ميخواهند بچه دار شوند يكي از ميوه هاي مفيد در سبد غذايي آنها به باشد .
روايت بعدي اين است كه از امام صادق عليه السلام در مستدرك محدث نوري آمده است كه فرمودند عسل انواع چركها و باكتريها و قارچها و ويروسها را اذيت بين ميبرد و اين بايد عسل رقيق شده باشد كه خاصيت درماني او دو برابر ميشود .
امام اميرالمؤمنين علي عليه السلام طب المعصومين دكتر ربيب صفحه 317 فرمودند « الْعَسَلِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ » عسل طبيعي سالم كه زنبور عسل از شهد گلهاي خوشبو برداشت كرده شفا از هر بيماري است .
براي نحوه مصرف بايد به كتب تخصصي رجوع كرد .
مجري
ما اكنون انواع مختلفي عسل در خارج و داخل كشور داريم كه با برندهاي مختلف پخش شده است ولي نميدانيم كه كدام يك عسل طبيعي است ؟
آقاي ضيائي
امام رضا عليه السلام در رساله ذهبيه فرمودند عسلي كه گلويت شما را از شدت شيريني نسوزاند خوب است .
اگر گلو از شدت شيريني بسوازند از سمّ بدتر است چون گاهي عسل از شيره نبات و آب شكر است و گاهي از شهد گلهاي سمّي است مثل گلهاي بلادر كه ايرانيان دانه هاي آن را به عنوان قرص كمر در زنان بعد از زايمان روز 7 مخلوط با زرده تخم مرغ به كمر ميچسبانند كه زن كمر لقي نگيرد و گرفتار استحاضه و نامرتبي قاعدگي نشود .
در انگليس هر ساله حدود چندين نفر بخاطر عسل بلادر مسموم ميشوند كه از شهد گلهاي سمّي بلادر است و زنبور با اين گل بلادر عسل درست كرده است .
مهم است كه عسل طبيعي باشد و گلوي انسان را نسوزاند گرچه برخي ميگويند كه به چيزي نچسبد و خاك به خودش نگيرد و ... و در كشورهاي حاشيه خليج فارس دستگاه هاي ريزي دارند كه وقتي ميخواهند عسل بخرند يك قطره را روي دستگاه ميگذارند و نشان ميدهد كه اين عسل چند درصد عسل است كه اگر بالاي 95 درصد باشد ميگويد بد نيست و اگر بالاي 97 درصد باشد ميگويد خوب است .
در بحث ضدعفوني و ضد چرك و ضدباكتري و ويرس عسل طبيعي خاصيت طبيعي اش دو برابر ميشود و در بحث زندگي زنبورها در كتاب عسل درماني محدث صالح نژاد كاربردهاي عسل براي پيشگيري از بيماري ها و درمان برخي از بيماري ها را علم كشف كرده است و اينكه معصوم عليه السلام فرمودند « الْعَسَلِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ » هنوز مراكز پژوهشي بايد بيشتر تحقيق كنند تا به ابعاد بيشتري از اين پي ببرند .
در پزشكي جديد مصارف گوناگوني دارد و حتي سي دي هاي تخصصي عسل درماني است كه به زبان فرانسوي است مطالب جالبي را ارائه كرده است .
در بحث درمان با عسل مسائل مختلفي وجود دارد ولي امروز نسبت به فرمايش حضرت علي ابن ابيطالب عليه السلام « الْعَسَلِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ » خيلي كم ميداند « وَ لَا دَاءَ فِيهِ » هيچ درد و بيماري در عسل نيست به شرط اينكه درست مصرف شود.
اگر كودكان شيرخوار هستند كه 6 ماه آنها تمام شده است از شش ماه تا 2 سالگي بهترين مغذي كودك شيرخوار در 24 ساعت يك قاشق چايي خوري عسل است كه اين عسل در آب ولرم يا آب به اندازه نصف استكان بايد رقيق شود و در 24 ساعت به او خورانده شود .
در بحث عفونت چشم و يا عفونت گوش داخلي و يا عفونت ادراري و دستگاه تناسلي خيلي مفيد است لذا متخصص بيماري عفوني كودكان اين را تجويز ميكنند .
پس چگونه مصرف و مقدار مصرف و سنّ فرد و مقدار لازم و نياز لازم اين بدن و ... مسائلي است كه بايد تحقيق شود و لذا بايد با متخصص مشورت علمي شود .
« وَ لَا دَاءَ فِيهِ » يكي ديگر از فوائد عسل اين است كه « يُجَلِّي الْقَلْبِ » هم قلب آدم را شفا ميدهد و هم اينكه بلغم يعني زيادي خلط و مخاط در گلو و ابتداي ناي و هجره و فوق ششها را از بين ميبرد .
اگر الهتاب اضافي و يا تجمع مايع اضافه باشد را خشك ميكند و در سنين بالاي چهل و پنجاه به بالا غالباً بلغمي مزاج هستند و برخي عفونت ادراري دارند و مشكلات پائين تنه دارند و لذا در متخصصي اورولوژي 4 ليوان آب جوش بايد در 24 ساعت بايد خورده شود .
و عسل اين بلغم را كاهش ميدهد و خلط اضافي را كاهش ميدهد و بيماري هاي باكتريايي را كاهش ميدهد و جلا به قلب ميدهد ، گاهي قلب فرد دلگير است و نميداند كه از كجاست با اينكه ظاهراً عامل استرس زا هم ندارد .
تقويت آرامش رواني و استمرار آن و تقويت قلب به آب به و يا مرباي به و يا ميوه به و همچنين به مصرف يك قاشق مربا خوري عسل در 24 ساعت لازم است كه البته ميتوانند يك قاشق مرباخوري صبح بخورد و يك قاشق مرباخوري هم بعد از شام بخورد كه با آب سيب مخلوط شود خيلي بهتر است .
لذا در روايت شيعه درباره سيب هم وارده شده است « لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي التُّفَّاحِ مَا دَاوَوْا مَرْضَاهُمْ إِلَّا بِهِ » اگر مردم فوائد سيب درختي رسيده را ميدانستند بيماران خود را مگر با سيب رسيده درمان نميكردند .
مثلاً سيب تب بر است و در بحث آنتي بيوتيك تبي و چرك و عفونت داخلي سيب آنتي بيوتيك طبيعي است و يا در بحث اشك ريزي بي مورد ولو اينكه حساسيّت هم ندارد ولي آنتي هيستامين طبيعي لازم دارد .
در بحث فقر آهن و آنمي فقر آهن سيب درمان آنمي فقر آهن ميكند و مثل عسل و خرماست كه اينها همه در پزشكي چه جديد و چه قديم ثابت شده است .
در كتابي در بحث سيب و سركه سيب مطالبي بيان شده است كه به فارسي هم ترجمه شده است .
در كتاب قانون ابوعلي سينا هم در اين موارد صحبت شده است كه در هشت جلد چاپ شده است .
اگر قلبي دلگير است و احساس ميكند كه دل گرفته است به او يك سيب توصيه ميشود مانند گفتار خارجي هاي يونسكو در سال 2002 ميلادي كه گفتند روزي يك سيب خورده شود در حاليكه اين مطلب در كتب شيعه و در روايت شيعه است كه در سد خانوار باشد كه خيلي فائده دارد و يكي از آن هم اين است كه مفرح قلب است و حتي ضدّ لمم است كه در روايات شيعه است .
كساني كه ضعف عمومي و ضعف قلب دارند و سرگيجه دارد و چشمانشان سياهي ميرود بعد از شام يك سيب را رنده ريز كنند و يك قاشق پلو خوري عسل هم بريزد و بخورد به دو هفته نميكشد كه خيلي سرحال و سرزنده ميشود .
سؤال يكي از بينندگان : ( آقاي افضل زاده از مشهد )
من سي ساله هستم و بيماري قند دارم و به تازگي هم فهميدم و طبق فرمايش شما كه فرموديد بادام تلخ را صبح و ناشتا بخوريد را مصرف ميكنم و دكتر هم كه رفتم به من قرص متفورمين داد كه آن را هم مصرف ميكنم و مواد قندي هم نميخورم ولي در عين حال با اينكه 15 روز است كه اين رژيم را رعايت كردم ولي باز هم قند من بالاست ، شما در اين زمينه چه دستوري ميفرمائيد ؟
پاسخ آقاي ضيائي :
شايد قند خون شما استرسي است و بايد بي خيال باشيد و در عين حال كه مسئوليت پذير هستيد ولي نكته سنجي هاي زياد و دلشوره و دلواپسي نداشته باشيد و جدل و بحث نداشته باشيد چون قند خون استرسي با خوراك پائين نمي آيد و بايد آرامش رواني خود را حفظ كنيد و اگر در توان شما بوديد آن را برطرف كنيد ولي اگر در توان شما نبود درگيري استرسي نداشته باشيد .
مطلب ديگر اينكه قرص شيميايي كه دكتر شما داده است يعني قرص متفورمين در ديابتي هايي داده ميشود كه هم اضافه وزن دارند و هم قند خون دارند چه در مرد و چه در زن ، حتي زناني كه اضافه وزن دارند و قند دارند و تخم دانهاي آنها كم كار است متفورمين تجويز ميشود اما اين قرص را بايد بصورت نوساني بخوريد اگر هم ديابتي هستيد و هم اضافه وزن 15 يا 20 كيلو به بالا داريد .
نوساني بصورت تخصصي يعني هفته اول روزي يكي يعني هر 24 ساعت يكي و هفته دوم روزي دو تا يعني 12 ساعت يكي و هفته سوم روزي 3 تا يعني هر 8 ساعت يكي و هفته چهارم يكي كم ميشود و هفته پنج يكي ديگر كم ميشود ... .
از نظر تخصصي نازايي و كسيكه هم اضافه وزن دارد و هم ديابت دارد بايد بصورت تناوبي مصرف شود و وقتي كه تمام شد بايد با مشورت متخصص ديابت و متخصص غدد و يا فوق تخصص غدد يك هفته استراحت ميدهند و بعد اين بدن چكاپ ميشود كه اگر روي فرم آمده بود ديگر دارو تكرار نميشود .
بايد دقت داشت كه ديابت از بيماري هاي برگشت پذير است مثل بيماري پروستات در مردان و پسران است و مثل ناراحتي هاي دهانه رحم در دختران و زنان است و ديابت مثل فشار خون و يا چربي خون از بيماري هاي برگشت پذير است و نبايد توقع داشت كه به 10 يا 15 روز خوب شود و بيمار بايد مراقب باشد كه چيزهايي كه براي او بد است را ترك كند و قندهاي شيميايي را ترك كند و اسانسهاي شيميايي و چربي هايي با ترانس بالا براي اين بيمار بد است و اينها را بايد ترك كند .
حتي فرد ديابتي بايد بداند كه علل ايجاد ناراحتي هاي قلبي مخصوصاً بيماري هاي عروق كرومر قلب كه سه رگ شريان اصلي عللي دارد كه يكي مصرف دخانيات است و ديگري چربي با ترانس بالا و ديگري داشتن فشار خون بالاتر از 16 و يا فشار خون استرسي است.
يكي از عاملهاي تشديد كننده بيماري كرومر قلب وجود ديابت است و وجود بيماري قند است كه اين بيماري قند ، بيماري هاي كرومر قلب را تشديد ميكند .
پس اينهايي را كه بد است بايد ترك كند و آنها كه خوب است مثل مصرف دو عدد مغز بادام تلخ و نصف استكان عرق كلپوره را مصرف كنند و اين متفورمين هم اشكال ندارد ولي بايد بصورت تناوبي باشد اگر علاوه بر ديابت اضافه وزن هم داشته باشد .
سؤال يكي از بينندگان : ( آقاي فكوري از تربت جام )
من حدود 54 ساله هستم كه 14 سال است كه ديابت دارم و دائماً هم استرس و اضطراب دارم ، آيا عسل براي من مؤثر است يا نه ؟
پاسخ آقاي ضيائي :
عسل طبيعي و سيب رسيده در تخصصي تغذيه و غدد قند خون را بالا نمي برد لذا يك عدد سيب در 24 ساعت و يك قاشق مرباخوري عسل طبيعي اشكال ندارد چون اگر قرصهاي ضدّ قند ميخورند مخصوصاً اگر انسلين تزريقي استفاده ميكنند اينها دچار ضعف ميشوند و لذا متخصصين فرمودند كه بعد از تزريق انسلين يك كف دست نان خشك بخورند تا از اين طرف حالشان بد شود .
سؤال يكي از بينندگان : ( آقاي قاسمي از اصفهان )
خانم من به خارش بدن مبتلا شدند و وقتي كه آزمايش دادند به ايشان گفتند كه چربي كلسترولشان بالاست و 360 است و قند هم 128 است ولي نفهميدند كه خارش بدن ايشان براي چيست ؟ من خودم بالاي 50 سال سنّ دارم و بي اشتهايي زيادي دارم اگر ممكن است از فقه اهلبيت ما را بي نصيب نگذاريد و در اين زمينه ها ما را راهنمائي كنند؟
پاسخ آقاي ضيائي :
بايد قند خود را نرمال كنند و اگر 35 ساله هستند بايد قند خون خود را بين 90 تا 110 نگه دارند و نوسان بناشد و افق و خيز شديد نباشد و چربي خون بايد حداقل 250 باشد و چربي با ترانس بالا نخورند و به مدت 2 هفته چربي هاي گياهي و حيواني ترك شود و فقط و روغن زيتون يك قاشق پلو خوري با نهار و يك قاشق پلو خوري با شام مصرف كنند و غذا بي روغن باشد و چيزهايي كه چربي خون را پائين مي آورد مثل شويد كه اگر تازه باشد يك مشت بخورد و اگر خشك شده باشد يك قاشق مرباخوري بخورد و عرق شويد باشد يك استكان در 24 ساعت باشد و يا قرص گياهي آنتوم را بخورد .
اگر كلسترول و هم تري گليسريل دارد ميتواند يك عدد كدو مسمي با نهار بخورد .
براي خارش بدن سرخ كردني و تف دادني و بو دادني و در بين ميوه ها موز كه از همه قند و چربي بالاتر دارد كه نبايد خورده شود و گوجه فرنگي و يا رب گوجه فرنگي دو سمّ دارد كه در تخصصي سم شناسي است و لذا بدن كهير ميزند و زونا هم تشديد ميشود .
پوست بادام زميني كه عرب به آن فستق ميگويند را نبايد بخورد كه هم باعث خارش ميشود و هم جَرَب را تشديد ميكند و هم چنين تنگي نفس مي آورد .
در ديگر ميوه ها پرز كيوي هم آسم مي آورد و حساسيت پوستي مي آورد و اينها را بايد ترك كند و با نهار و شام كاهو بدون سس بخورد و شب قبل از خواب يك عدد ليمو شيرين بخورد كه خارش از بين برود .
بي اشتهايي در همه سنين وجود دارد و سه نوع است و گاهي از فقر رُوي است كه بايد غذاهايشان را در ظرفهاي روحي درست كنند و يا به متخصص رجوع كنند و قرص روي بگيرند .
دوم اينكه گاهي التهابي است و مواد نشاسته اي مثل برنج و سيب زميني و كوكو سيب زميني ميخورد و با آن ميوه نميخورد و اينجا بي اشتهايي التهابي ايجاد ميشود .
گاهي بي اشتهايي عصبي است و بايد اعصاب را تقويت كنند و در خوراكي ها بايد عسل آويشن و نعنا را صبح بخورد و در ميوه ها آناناس را عصر بخورد و در بحث غذاي كامل مقوي اعصاب بهترين خاويار جهان را ايران اسلامي دارد لذا صادراتي است و در خارج هر كيلو خاويار را چند ميليون تومان در خارج ميفروشند .
و لذا اگر وضع مالي اش خوب بود هر هفته دو بار نهار خاويار بخورد كه مقوي ترين غذا براي تقويت اعصاب است و در بين سبزيجات ترخون خورده شود ولي به تنهايي خورده نشود كه آسم مي آورد و بايد همراه با ديگر سبزي خوردن ها باشد كه اگر مخلوط بخورد تقويت اعصاب مي آورد .
سؤال يكي از بينندگان : ( آقاي ظريف از مشهد )
براي دفع سنگ كليه چه راه حلي از نظر ديني وجود دارد ؟
پاسخ آقاي ضيائي :
ايشان بايد تشخيص سنگ بروند كه آيا كلسترولي است يا آهكي و گچي است و يا سيريكاتي است و بايد نوع سنگ را مشخص كنند و بعد دارو مشخص ميشوند .
داروي عمومي براي دفع سنگ كليه اين است كه در 24 ساعت 4 آب آشاميدني سالم و 4 ليوان آب جوش ولرم بخورد كه هيچ مايعي جايگزين اينها نميشود كه هم در آيات و روايات اين وارد شده است در قرآن فرمود « وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً » ( سوره فرقان آيه 48 ) كه علاوه بر اينكه در بحث طهارت و نجسات و وضو و شستشو هاي غير وسواسي است در مباحث بدني هم هست .
اگر كسي در اين سنين در 24 ساعت اين 8 ليوان آب را بخورد دچار سنگ كليه و سنگ كليه نميشوند مگر نارسايي ژنتيكي باشد و يا نارسايي هاي ديگر باشد مثلآً كسيكه تورم پرستات دارد و مجراي پيش آب او بسته شده است و انزال مني را نميتواند گاهي ريزش شن كليه دارند كه برخي به عمل منجر ميشود .
داروي طبيعي چهار ليوان آب و چهار ليوان آب جوش ولرم است و تربچه نافع است و برگ تربچه ادرار آور است و هل دهنده طبيعي شن و سنگ است و همچنين غده زيرين آن از بين برنده بلغم است و ريشه هاي آن ضد سودا است و ديگر عرق خارخسك و عرق خارشتري است و در فصل پائيز و زمستان ترب سياه قوي ترين دارو براي از بين بردن سنگهاي گچي و آهكي است .
اگر ناراحتي معده و نفخ معده ندارد و اسيد معده از حالت تعادلي بيرون نرفته است ميتوانند با نهار و شام ترب سياه بخورد و يا آب ترب سياه را يك ليوان در حيات بخورند و سر را بالا نگه دارند و قدم بزنند و وقتي كه آن را غورت ميدهند ميسوزد و تا نيم ساعت بعد چيزي نخورد و در چند نوبت كه به دستشوئي ميروند ادرار حالت لوچ مانند است كه سنگهاي آهكي را خورد كرده است و با ادرار از بدن خارج ميشود .
سؤال يكي از بينندگان : ( خانم نادري از اصفهان )
درباره كساني كه صرع دارند بايد از چه دارويي از نظر ديني استفاده كنند ؟ و كسيكه مصروع است بايد چه دارويي براي بيشتر شدن حافظه خود استفاده كنند ؟
پاسخ آقاي ضيائي :
تشنج 50 نوع است و برخي ژنتيكي است و بخاطر برخي از مسائلي است كه پدر و مادر رعايت نكردند كه پزشكي جديد براي اينها درماني بلد نيست ولي بايد مراقب كند تا تشديد نشود .
اگر تشنج عارضي است مثلاً كم خوني شديد بوده و فشار خون زير 9 بوده است كه دست و پاي فرد ميلرزد و رنگش مثل گچ سفيد ميشود و به حالت اغما مي افتد .
گاهي ناشي از تب شديد است و در كودكان 40 درجه است و درديگران 41 درجه است و براي اينكه اندام حياتي مثل كليه و قلب آسيب نبيند بايد تب شديد پائين آورده شود و مثلاً حنا را يك قاشق پلو خوري در نعلبكي بريزد و بعد سركه طبيعي با آن مخلوط كند و كف پاي مريض 20 دقيقه بگذارد تب را كاهش ميدهد .
اگر فشار خون شديد بود بايد آلوئه ورا كه سمي است نبايد خورده شود و بايد يك قاشق پلو خوري در نعلبكي بريزد و سركه طبيعي انگور عسكري را با آن مخلوط كند و پمادش را كف پا بمدت 20 مي گذارد كه فشار خونهاي نوساني با اين برطرف ميشود و پائين مي آورد .
اگر فشار خون عارضي بود عسل طبيعي بخورد و عسل رقيق شده صبح و آب سيب در شب بخورد و بايد مراقب باشند كه مصرع تب نكند و عفونت داخلي هم نداشته باشد و براي كنترل اين همان عسل صبحگاهي و آب سيب شامگاهي بخورد .